Est (est_) wrote,
Est
est_

Ох уже ця публіка


Коли вперше вийшла книга Оксани Забужко "Notre Dame d'Ukraine: Українка в конфлікті міфологій", я був у шоці від накладу - 3 тисячі примірників. Для сучукрліт ризиковано, беручи до уваги рівень того опусу, принаймні мені вона дуже нелегко читалася. Але так подумав, що враховуючи "науковість", її можна розпродавати хоч десять років, що "Факт" успішно робить з багатьма своїми виданнями. Кілька місяців тому в одному з інтерв'ю Леонід Фінкельштейн сказав, що вже вийшло друге видання. І от дізнався з вчорашнього "Новинаря", що вже й третє видання успішно розходиться.

"Тому що я її [останню книгу] свідомо писала не для сьогоднішнього дня, я її писала "на виріст". І безмежно щаслива, що оці 13 тисяч примірників розлетілися за півроку. Якби мені від початку сказали, що так буде - я б розсміялася у вічі. Значить, в суспільстві відбувається процес нарощування сил. "Діти Майдану", яким зараз двадцять з лишком років, уже мають дуже чіткі вимоги і сформульоване запотребування на національну ідентичність. Десять років тому була абсолютно інша молодь, яка йшла на освоєння технологій виживання. От поки я писала книгу, ця нова молодь підросла.

Я читаю те, що мені приносять, щоб "заміряти температуру" молодої літератури. По тому, що мені приносять в рукописах, що рекомендують друзі, мені вистачає однієї книжки, щоб вирішити, чи буду я читати цього автора далі. Але я роблю це просто для орієнтації в просторі. Якби я читала всю сучасну українську літературу, тоді не мала б часу читати направду добру літературу.

З критикою завал, звісно, повний, але я оптимістка. Зараз оформився запит на критику. Згрубша кажучи, "жежешних" дитячих романів стало багато, і читачів сьогодні далеко не п'ять тисяч обраних, як було колись. Для орієнтації вже потрібні компаси, інфраструктура, потрібні книжкові колонки у всіх щоденних газетах. А завтра знадобляться спеціалізовані літературні видання, післязавтра - літературне ток-шоу на телебаченні, як то є у всіх нормальних країнах, а ще далі - літературні фестивалі, не виссані з пальця, не придумані, а авторитетні. Бо я сьогодні знаю масу людей, які мають до того хист, але це не їхня професія, вони не можуть заробляти лише на цьому. Але все піде значно швидше, аніж нам здається.

Я припустилася помилки, заздалегідь продавши права на книгу [Музей покинутих секретів], хоч це нормальна практика. Більш цього не робитиму. Як людина матеріально незалежна, я собі цілком можу дозволити писати те, що хочу і скільки хочу, і так довго, як того річ вимагає.

- Яку соціальну роль для вас виконує блогерство на інформаційних сайтах?

Варто було написати у блозі про якусь книжку, як усі побігли і купили її. Варто було сказати, що такий-то театр приїздить і дає виставу, як з'ясувалося, що в театр купа народу набігла. Поруч сідає жінка і, кахикнувши, каже: "Пані Забужко, я тут завдяки тому, що прочитала ваш блог". Хоча перед тим в цьому театрі ледь-ледь два ряди були заповнені глядачами. Так що це чудовий медійний ресурс. Хоча я не блогер у повному розумінні. Інтернет - страшенно часомістка штука. Те, що я там пишу, не є в чистому вигляді internet writing. Для мене це можливість кидати якусь корисну інформацію. ... Мене приваблює якась нова можливість публічного щоденника (який регулярно читає наше "правітєльство", як мені повідомили, хоч я не думала, що він виконуватиме просвітянську функцію для членів уряду!). Мені цікава можливість безпосереднього контакту. Я не певна, що читачі блогу знають, чим я взагалі займаюся. Але певну соціологічну картину ця публіка дає. Для мене це експлуатація нового жанру ХХІ століття, але публічне письмо погано впливає на стиль. Тому написання роману й одночасне перебування на блозі - no!"
Tags: notre dame d'ukraine, ЖЖ, Забужко, Леся Українка, Музей покинутих секретів, Новинар, Факт, сучукрліт
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 2 comments