Home

RADIO MARYJKA - ФРАШКІ ПРА ПАЭТАЎ І ПЕРАКЛЛАДЧЫКАЎ-6

Стд. 15, 2007

08:15 pm - ФРАШКІ ПРА ПАЭТАЎ І ПЕРАКЛЛАДЧЫКАЎ-6

Папярэдні запіс Дадаць да запамінаў Паведаміць сябру Наступны запіс

ЯК ПАЭТ І ПЕРАКЛАДЧЫК АРЦЁМ КАВАЛЕЎСКІ ТАБУРЭТ ПАД ПАВЕТКАЙ ПАСТАВІЎ

Яраслаў Івашкевіч. ПАННЫ З ВІЛЬКА: аповесьці і апавяданьні: пер. з пол. – Мінск: Зміцер Колас, 2006. – 402 с.

Гэта здарылася гады чатыры таму ў Варшаве на міжнародным перакладчыцкім сэмінары. Задачай нашай групы было падрыхтаваць збор твораў Яраслава Івашкевіча па-беларуску. Расклад быў ня надта зручны, таму, каб не губляць часу, мы зьбіраліся ў гатэлі, дзе жылі. А жылі мы ў знакамітай сярод беларусаў, афрыканцаў, віетнамцаў і іншых усходніх сяброў Польшчы “Хэры” (“Геры”, грэцкай багіні па-нашаму). Адным бокам “Хэра” падпірае агароджу Лазенак. Было лета, было сьвята (Божага Цела), было сонечна, мы былі маладыя і амбітныя. Мы – Інэса Кур’ян, Серж Мінскевіч, А.Х., Марына Шода, Арцём Кавалеўскі, я і Вальжына Морт - зьбіраліся ў адным з нумароў і гадзінамі па косткках разьбіралі пераклады адно аднога.

Адным з такіх сонечных дзён мы разглядалі апавяданьне “Бітва на раўніне Сэджмур” у перакладзе Арцёма Кавалеўскага. Падзеі апавяданьня адбываюцца ў Англіі 17-га стагодзьдзя. Усё было ўва ўсіх сэнсах мірна, пакуль мы не перайшлі да эпізоду выправы ў паход вайсковага атраду. Паводле перакладу Арцёма, нейкі стары служака ля магістрату залез на табурэт і нешта прамаўляў.

У арыгінале быў stołek.

- Табурэт – недарэчнае ў гэтым кантэксьце слова, - прычапіліся мы ў працоўным парадку да Арцёма, - памяняй.

І раптам пачалася бура.

- Не памяняю! – патасна адмовіўся Арцём. - Гэта менавіта тое слова, якое павінна тут стаяць!

Дваццаць наступных хвілінаў мы разважалі выключна табурэтачнымі катэгорыямі. Інэса, А.Х. і Марына занялі памяркоўную пазіцыю назіральнікаў за тым, як мы з Вальжынаю з аднаго боку і Серж з Арцёмам зь іншага шпурляемся вэрбальнымі табурэткамі.

- Ну якія табурэткі ў Англіі 17-га стагодзьдзя? – абуралася ўсё паэтычнае ўва мне і Вальжыне,- гэта анахранізм, саўковая рэалія. Пастаў адэкватнае слова. Ну там зэдлік або ўслон. Лавачку. Крэсьліца. Што заўгодна, але толькі не табурэтку!

- Там быў “столэк”, а “столэк” – гэта такая дура, утрая большая за зэдлік, - абуралася нам у адказ штосьці фрэйдысцкае ў Сержы і Арцёме. – Зэдлік і ўслон – надта маленькія!

- Зэдаль! – падаў А.Х. голас арбітра на лініі.

- О, зэдаль! Зэдаль пішы! – пачалі ўцюхваць Арцёму мы з Вальжынай. - Зэ-даль! Зэ-даль! Ніякіх табурэтаў!

- Ніякіх зэдляў! Ні-я-кіх!!! – у канец разьюшызўся Арцём. - Зэдлік, услончык… фу, мярзоцьце калгаснае. - Вясковае штосьці! – аўтарытэтна падтрымаў яго Серж. - Мы – гарадзкія – сядзім выключна на табурэтах!

- Мы тожа гарацкія, - ледзьве стрымліваючы сьмех, запярэчылі гэтым дваім мы з Вальжынай. – і гэта не замінае нам сядзець на зэдліках. Ня кажучы ўжо пра англійскага жаўнера 17-га стагодзьдзя. Які стаіць. На якім-небудзь “прадмеце мэблі, прадзначаным для сядзеньня”. І нешта прамаўляе. Ды напішы ты “зэдаль”.

- Табурэт!
- Зэдаль!
- Табурэт!
- Зэдаль!
- Табурэт!

- Гэта ж прахадны момант тэксту, - канючылі мы з Вальжынай, - Зрабі ласку паненкам, папраў стыль, прымі з тэксту табурэт, уратуй прыгажосьць - і яна Ўратуе СЬВЕТ.

- Ні за што!!! – бушаваў Арцёмка. – Ні-ко-лі, ніколі ў жыцьці я не аддам свой табурэт калхазанам! Табурэтка альбо сьмерць! Я ПАМРУ ЗА ТАБУРЭТКУ!!!!

І тут у нас з Вальжынай пачалася гістэрыка. Мы паваліліся на ложак, дрыгаючы нагамі, выючы: “Памрэээээ! За табурэээтку!!!! Арцём! Не памірай, ня нада!!!”

Больш перакладаў у той дзень не абмяркоўвалі.

І вось шмат вады ўцякло з таго часу, разгортваю сьвежавыдадзеную кніжку Яраслава Івашкевіча , чытаю:

“Стары жаўнерышча, які памятаў часы Олівэра, узабраўся пад паветкаю аднаго дома на табурэт і нешта там балбатаў” (с. 100) –

і думаю, як усё-ж такі добра: і табурэт на сваім месцы, і Арцём жывы-здаровы. Толькі як гэта мы дваццаць хвілін змагаліся супраць табурэта ў Англіі 17-га стагодзьдзя, а паветку гарадзкога дома ў той жа Англіі таго ж стагодзьдзя прапусьцілі?.. Выпіў нашыя сокі табурэт, пасьля яго відаць, мы ўжо на ўсё былі згодныя.

Настрой: [mood icon] nostalgic

Comments:

[User Picture]
From:[info]maryjka_
Date:студзеня 15, 2007 06:24 pm (UTC)
(Link)
Папярэдні запіс з такім жа зьместам зтьнік, разам зь ім зьнік і такі вось шэдэўральны камэнтар [info]yurkovets

http://www.inopressa.ru/nzz/2007/01/15/15:53:55/poland
По всей вероятности, африканец умышленно заразил несколько десятков женщин. Тех, кто хотел воспользоваться презервативом при сексуальном контакте, он называл расистками. "Его жертвами становились в большинстве случаев молодые, эмоциональные особы, с которыми он знакомился на вечерах поэзии".


Негр, зьвярні ўвагу!
(Адказаць) (Thread)
From:[info]yurkovets
Date:студзеня 15, 2007 06:37 pm (UTC)

вялізны мурын бавіць час зь дзевачкамі і іх маці...

(Link)
А все началось с того, что шесть лет назад тогда еще 17-летняя дочь Розвиты Рамона подцепила на танцах мускулистого диджея с шоколадной кожей и тут же занялась с ним “опасным” сексом. О том, что у него СПИД, Кеннеди намеренно умолчал. В феврале 2002 года Рамона родила от африканца дочь Ксену, которая, к счастью, появилась на свет здоровой. Когда Рамона забеременела от африканца повторно, то сделала аборт. Однако одной партнерши ненасытному африканцу было мало. И он вскоре переключился на младшую сестру Рамоны — Джессику, которой на тот момент было 16. Еще немного погодя к секс-игре ненасытного негра подключилась и мать.

http://mk.ru/numbers/2548/article89796.htm
(Адказаць) (Parent) (Thread)
[User Picture]
From:[info]ssiao
Date:студзеня 16, 2007 04:14 am (UTC)
(Link)
У мяне бабуля казала "столак" (з-пад Койданава, Меншчына, праваслаўная).
(Адказаць) (Thread)
[User Picture]
From:[info]meduza_na_woli
Date:студзеня 16, 2007 09:31 am (UTC)
(Link)
"бітва на раўніне сэджмур" - гэта аповесць
(Адказаць) (Thread)
[User Picture]
From:[info]maryjka_
Date:студзеня 16, 2007 10:27 am (UTC)
(Link)
Хм? Трыццаць старонак фарматам а5? У маім "Тана" ў той жа кнізе 60 старонак, але я дагэтуль лічыла яго невялікім апавяданьнем:)

Панны зь Вілька і Маці Яна ад Анёлаў - так, аповестці. А "Бітва..." мела даволі навэлістычную будову.

Магу, канешне памыляцца.

(Адказаць) (Parent) (Thread)
[User Picture]
From:[info]meduza_na_woli
Date:студзеня 16, 2007 03:00 pm (UTC)
(Link)
малайчына, зарыентавалася :-) бо сапраўды апавяданне (паводле класічнага вызначэння)... але! як на цяперашнія часы - дык і на аповесць пацягне, калі ўлічыць, што раманы крэмзаюцца па 100 - 150 старонак :-)))
(Адказаць) (Parent) (Thread)
[User Picture]
From:[info]maryjka_
Date:студзеня 16, 2007 09:38 pm (UTC)
(Link)
Ага, сачыце за панаўленьнямі, чытайце мой новы РАСКАС
http://users.livejournal.com/maryjka_/270978.html
(Адказаць) (Parent) (Thread)
[User Picture]
From:[info]andrus_lasko
Date:студзеня 16, 2007 10:18 am (UTC)
(Link)
н-да... і чаго я зьдзіўлялася...
ён у мяне сёлета беларускую літаратуру выкладаў. пакуль не дазнаўся ад мяне, кім працаваў Власт у Берліне ("У амбасадзе ён працаваў!" - нібы гэта так важна для яго творчасьці, лепей бы пра БНР спытаў, я б яму ўсё сказала!) і хто па нацыянальнасьці Зьмітрок Бядуля ("Ну Вы здагадайцеся! У Вас тры папыткі! Не адгадаеце - незалік!" - ледзь не скакаў Кавалеўскі, не зьвяртаючы ўвагі на тое, што на сэмінарах (нават тых, дзе я не была), пра Бядулю мы не гаварылі, а перачытавць яго і ягоную біяграфію да экзамена я на той момант яшчэ не пачала), допуск да сэсіі не паставіў.
а пасьля ён усё ж паставіў допуск, але занес яго ў дэканат не ў ведамасьці, а на паперцы, якую дэканацкая с... Сьвятлана "скарыстала па прызначэньні... хі-хі...". таму на экзамен я ўсё адно ў час не патрапіла...

так што табурэтка - гэта яшчэ файны ўспамін пра Кавалеўскага...
(Replies frozen) (Thread)
[User Picture]
From:[info]maryjka_
Date:студзеня 16, 2007 11:10 am (UTC)
(Link)
О, цудоўна!
Усё гэта прыўкрасная масонажыдоўская змова.

Калі прыйду да ўлады хаця б у школцы, гэта будзе мой каронны засып - нацыянальнасьць Шлёмы Плаўніка:)
(Replies frozen) (Parent) (Thread)
[User Picture]
From:[info]primu_la_nastur
Date:студзеня 16, 2007 03:11 pm (UTC)
(Link)
тое, што власт працаваў у амбасадзе ў берліне сапраўды важна (!!!) для творчасці не толькі літаратара, але й грамадскага дзеяча ластоўскага....

"... пра Бядулю мы не гаварылі..." цілі-цілі, тралі-валі, это мы не проходілі, это нам не задавалі....
наогул, студэнты мусяць самі прыходзіць з ведамасцямі да выкладчыка, прабачце, але універсітэт - гэта не садок дзіцячы, выкладчык за вамі не абавязаны бегаць... а тое, што іспыт пазней здалі, дык і файна: падрыхтаваліся, відаць, лепей :-)
цёме прывітанне
(Replies frozen) (Parent) (Thread)
[User Picture]
From:[info]andrus_lasko
Date:студзеня 16, 2007 03:46 pm (UTC)
(Link)
даруйце, не буду аспрэчваць наконт Власта, і няхай я вінаватая, што ня ведала пра Бядулю (ну я насамрэч даўно на той момант яго не чытала). Але ведамасьці ў нашым дурным дэканаце на рукі не выдаюць і нават бяз старасты не паказваюць! і выкладчык абавязаны насіць здаваць ведамасьці ў дэканат. а я не маю на гэта права. Так што тут я абсалютна не пры чым.
А што іспыт пазьней здала - ні халеры не файна. Я больш не рыхтавалася і была занятая працай - не да таго было неяк. Да таго ж, здала яго з іншай групай нелегальна - са згоды выкладчыцы, але без накіраваньня з дэканату. Яны выдадуць накіраваньне толькі 19-га, у адзіны дзень пераздачы для самых пераздатых пераздатчыкаў. І я вымушаная чакаць яшчэ тыдзень пасьля фактычнага заканчэньня сэсіі, каб закрыць залікоўку. Але тут ужо, напэўна, не віна Кавалеўскага насамрэч, а дэканацкіх с..., якія не могуць дамовіцца з выкладчыкамі ў афармленьні дакументацыі і скарыстоўваюць паперкі не па тым прызначэньні...
(Replies frozen) (Parent) (Thread)
[User Picture]
From:[info]primu_la_nastur
Date:студзеня 17, 2007 10:06 pm (UTC)
(Link)
паслухайце, спадарыня, выкладчык абавязаны ВЫКЛАДАЦЬ, а не "насіць здаваць ведамасці". а тое, што вы "не пры чым" - то ж праўда... хутчэй, ні з чым...
па-другое: да іспытыў усё ж рыхтуюцца... нават, калі ёсць пільная праца.
і апошняе: больш аптымізму (і чытайце таксама больш)
... а арцёму я перадам вашыя абурэнні, разам паабураецеся ў другім семестры (дакладна ведаю, што ён вас не кіне, ну, у сэнсе ваш другі курс)
(Replies frozen) (Parent) (Thread)
[User Picture]
From:[info]andrus_lasko
Date:студзеня 17, 2007 10:28 pm (UTC)
(Link)
паслухайце, спадарыня, я не аспрэчваю, што недастаткова рыхтавалася да белліту ў гэтым семестры. і, можа я што не так сказала, але нейкіх прэтэнзій да спадара Кавалеўскага наконт ягонага ВЫКЛАДАНЬНЯ не маю.
тое, што ён абавязаны ВЫКЛАДАЦЬ, а не насіць здаваць ведамасьці, растлумачце, калі ласка, нашаму дэканату. мо, яны Вас паслухаюцца. мне, ведаеце, такая сістэма таксама ня вельмі падабаецца. навошта напружваць выкладчыка? я б сама з паперкамі бегала, я ня супраць - але ж не даюць!!!
а ў тым, што нашыя дэканатчыкі НЕ ВЫДАЮЦЬ СТУДЭНТАМ ВЕДАМАСЬЦІ і ня могуць разабрацца самі са сваёй дакументацыяй, сябе я вінаватай не лічу, і, заўважце, спадара Кавалеўскага таксама. а толькі іх.
да экзамену я рыхтавалася, калі Вы не зразумелі. толькі да таго, які ў мяне павінен быць 5-га і да якога мяне не дапусьцілі. да 10-га мае веды нікуды не падзеліся. хіба што і не пабольшыліся. але ж з атрыманай адзнакай я згодная. так што я ўсё ж не "ні з чым".
(Replies frozen) (Parent) (Thread)
[User Picture]
From:[info]maryjka_
Date:студзеня 17, 2007 10:37 pm (UTC)

moderatorial

(Link)
Марожу, прапануючы перанесьці дыскусію ў сталоўку або курылку журфаку;)
(Replies frozen) (Parent) (Thread)
[User Picture]
From:[info]kuumps
Date:студзеня 16, 2007 07:11 pm (UTC)

успомнім восемдзесят сёмы год

(Link)
падтрымліваем дзеўчыну: сапраўды, якая розніца, хто кім і дзе працаваў, гэто ж неістотна, ну якая розніца кім працаваў Гётэ? галоўнае паперкі куды трэба ў свой час аднесці.
татальнасці не хапае, ой як не хапае.
(Replies frozen) (Parent) (Thread)
[User Picture]
From:[info]andrus_lasko
Date:студзеня 17, 2007 10:37 pm (UTC)

успомнім восемдзесят сёмы год

(Link)
дзякуй за падтрымку.
але мая выкладчыца па замежнай літаратуры лічыць, што ТРЭБА ведаць, кім працаваў Гётэ. па-любому. ды я і не аспрэчваю. гэта шмат тлумачыць у "Фаусце" і наогул усё ж такі важна...
насамрэч я нічога не маю супраць таго, што спадар Кавалеўскі спытваў пра грамадскую і палітычную дзейнасьць Власта. проста мяне зьдзівіла, чаму ён спытаўся адразу і толькі пра Берлін (які я спачатку неабачліва прагартала...), а не пра БНР, што мне падаецца ўсё ж больш істотным у біяграфіі Ластоўскага. у мяне прэтэнзіі да дэканата, а не да выкладчыка, паўтараюся!

а наконт паперак - у майго выкладчыка па фіз-ры напярэдадні сэсіі здарыўся склероз. у залікоўку ён мне залік паставіў, а ў ведамасьць забыўся: "нешта вы ў мяне памяці не адбіліся..." яшчэ адна маленькая недарэчнасьць... ну не шанцуе мне ў гэтую сэсію... а ў дэканаце ня верылі, што ў залікоўцы залік намаляваў выкладчык, а не я. адправілі на пераздачу. а пераздача - у дзень другога (!) экзамена. ледзьве паспела. а ведаеце, як крыўдна, калі недопуск нізавошта?
(Replies frozen) (Parent) (Thread)
[User Picture]
From:[info]andrus_lasko
Date:студзеня 17, 2007 10:43 pm (UTC)
(Link)
ок, даруйце, што з маёй падачы зафлудзілася тэма.
насамрэч, не хацела.
проста ўзгадалася пра настойлівасьць і ўпартасьць спадара Кавалеўскага...
(Адказаць) (Thread)